walkingbass

walkingbass

My old flame, Keith Jarrett och Charlie Haden

MusikPosted by Bo Hellgren Apr 17, 2016 12:50:45
Jag kommer ihåg precis när jag köpte skivan Last dance på Duusmann i Berlin, kort efter Charlie Hadens död. Min totala brist på kalenderbitarkunskaper vaggade in mig i tron att den var inspelad efter duons mästerverk Jasmine, som jag har ägnat många timmar åt, det är perfekt söndagsmusik. Båda skivorna är i själva verket inspelad i samma månad, i Jarretts egen Cavelight Studio, 2007.

Last dance inleds med My old flame som tidigare bland annat har spelats in av Billie Holliday, och av Ella Fitzgerald i en ganska smäktande version med ett stort orkesterarrangemang. Jarrett och Hadens version är något helt annat, och jag vet inte hur många gånger jag lyssnat på just det spåret. Vilket kan tyckas märkligt för i mina öron innehåller det ingen av Jarretts större prestationer, i själva verket blir jag nervös av hans pianospel här. Temat presenteras visserligen med det där lyriska, svävande handlaget som bara Jarrett har. Men efter hand är det som att Jarretts gränslöshet successivt tar överhand. Det är pratigt och hamnar liksom mitt i nyllet, som att han inte med några korta ord kan berätta vad saken egentligen gäller. Och han ger sig inte utan fortsätter att breda ut sina sextondelsfraser som om det verkligen skulle gå att kommunicera något meningsfullt på det sättet.

I den här tagningen av My old flame är det basspelet som är den konstnärliga höjdpunkten. När Jarretts svada har tysnat tar Hadens bassolo vid, och musiken stillnar och blir plötsligt det där samtalet mellan två världsmusiker, där den lågmälda förklaringen alltid vinner. Hadens förmåga att formulera det kristallklara i ett solo där varje ton verkar betyda något alldeles särskilt. Efter någon runda är Jarrett tillbaka och låten har nu fått en ny innebörd, plötsligt känns det som att pianot reflekterar det Haden precis har presenterat och låten stillnar i ett outro som bara förstärker känslan av lyssnandets förgänglighet och fullkomlighet.